Máme 6.12.2012 a voľby budú 10.3.2011, teda o 63 dní. Po celom Slovensku máme už kopec bilboardov, z ktorých sa na nás usmievajú politici s logom svojich strán, so svojimi sľubmi, alebo len logá strán a rôzne sľuby a niekedy aj rôzne humorné nápady, ktoré majú za cieľ upriamiť pozornosť na tú - ktorú politickú stranu v nadchádzajúcich voľbách. Niektoré sú umelecky spracované a majú dokonca určitú iskru, humor a vtip, z niektorých človeka zamrazí s tým, že ako si vôbec tento človek dovoľuje osloviť občana, keď mu celé roky berie chlieb z ruky.
Pozrel som sa na tie bilborady z hľadiska zákona o voľbách do NR SR, kde túto problematiku upravuje ustanovenie § 24 s efektným názvom: "Vysielanie politickej reklamy a umiestňovanie volebných plagátov."
Teda myslel som, že tu sa o tom dočítam. Aké však bolo moje sklamanie, keď túto pre rovnosť šancí vo voľbách veľmi dôležitú časť upravuje akurát ods. 13 tohoto paragrafu takto:
"Obec vyhradí miesta, na ktorých možno 21 dní pred voľbami umiestňovať volebné plagáty a iné nosiče informácií; vyhradená plocha musí zodpovedať zásadám rovnosti kandidujúcich politických strán alebo koalícií."
Nič viac nič menej.
Pýtam sa teda:
- je s obrovskými bilboardami strán, ktoré s tým už začali všetko v poriadku? Veď do volieb je ešte 63 dní?
- vyčlenili plochy na tieto bilboardy obce? Ak áno, kde sú potom vyhradené plochy s rovnosťou šancí pre všetkých?
- je vôbec 21 dňová lehota k niečomu dobrá a je vôbec pre niekoho okrem obce záväzná?
- je možné súčasný volebný zákon obísť jednoduchými právnymi kľučkami napríklad, že sa u súčasných bilboardov vôbec nejedná o predvolebnú kampaň, že mimo vyčlenených plôch si strany môžu robiť čo chcú na základe ľubovôle a množstva peňazí , ktoré do kampane investujú?
- ak sa dá takýmto jednoduchým spôsobom zákon obísť resp. povinnosti z neho neplynú žiadne načo potom tu je takéto ustanovenie vo volebnom zákone?
Pre porovanie predchádzajúca právna úprava jasne riešila uvedené veci takto:
§ 23 "Volebná kampaň"
ods. 1
Časom volebnej kampane sa na účely tohto zákona rozumie obdobie začínajúce 30 dní a končiace 48 hodín pred začatím volieb. V čase volebnej kampane má každá kandidujúca strana zabezpečený rovnaký prístup k hromadným informačným prostriedkom a iným službám územnej samosprávy.
ods. 4
Vylepovať volebné plagáty na verejných priestranstvách počas volebnej kampane možno len na miestach vyhradených obcou a vyhradená plocha musí zodpovedať zásadám rovnosti kandidujúcich politických strán alebo koalícií. Miesta na vylepovanie volebných plagátov vymedzí obec svojím všeobecne záväzným nariadením.
ods. 5
48 hodín pred začatím volieb a v deň volieb je zakázaná volebná kampaň v prospech alebo v neprospech politickej strany alebo kandidáta slovom, písmom, zvukom a obrazom v hromadných informačných prostriedkoch, v budovách, kde sídlia okrskové volebné komisie, a v ich bezprostrednom okolí. Zverejňovať výsledky predvolebných prieskumov verejnej mienky je dovolené najviac do štrnásteho dňa pred dňom volieb.
V koho prospech a v koho neprospech bol volebný zákon v roku 2004 takto upravený? Lebo takto upravený zákon jednoduchu zvýhodňuje silné a bohaté strany resp. strany s bohatými sponzormi za chrbtom, alebo dokonca priamo nabáda na zabezpečenie dobrého volebného výsledku, zabezpečiť tohoto sponzora. A za toto zvýhodnenie potom zaplatí občan po voľbách tým, ktorí sa možno aj na základe takéhoto zvýhodnenia do parlamentu dostanú. A čudujeme sa potom, že aj týmto zákonom politici otvorili možnosť míňať nenormálne peniaze aj na takúto bilboardovú kampaň. Je to so zásadami slušnosti a morálky?
Nebolo lepšie do predchádzajúceho zákona zakotviť vysoké pokuty za porušenie aj tejto bilboardovej kampane?
Vo voľbách skrátka nestačí len čestnosť, dobrý úmysel, dobrý program ale treba peniaze a takto to naši politici upravili volebným zákonom. Či čestnosť, dobrý úmysel a dobré programy sú druhoradé?