Zvýšenie platov učiteľov základných škôl

Autor: Eduard Krištof | 12.1.2012 o 6:14 | Karma článku: 2,18 | Prečítané:  350x

= sa zníženie počtu tried  = zníženie potreby učiteľov + integrácia nevzdelávateľných detí medzi ostatné. Prinesie to očakávaný efekt?

     V súčasnosti je vyjadrovaná nespokojnosť učiteľov s nízkym ohodnotením ich práce. Ministerstvo školstva pripravilo opatrenia na získanie finančných prostriedkov  na zvýšenie miezd učiteľom , medzi ktorými je tiež zrušenie maximálneho počtu žiakov v triedach základných škôl a integrácia nevzdelávateľných detí do tried základných škôl. 

    Je nepochybné, že každá skupina bežných zamestnancov, má na pomery aké sú v cenách a hlavne v porovnaní so zahraničím na západ od nás nižšie a nízke mzdy. Zaslúžili by si vyššie, pričom ale mzdy všetkých môžu byť len také, na aké štát má, tj. také, ktoré si ľudia zarobia svojou produktivitou v prípade tých čo hodnoty tvoria priamo, alebo na ktorých mzdy tí ostatní zarobia v prípade tých čo sú financovaní verejnými zdrojmi. Toto som však nechcel rozoberať.

    Pamätám si dobu,  keď sme v základnej škole boli v jednej triede bežne tridsiati a niekedy aj viacerí.  Boli silné populačné ročníky a tak sa to riešilo takto. Takisto si pamätám, že osobitných /teraz špeciálnych škôl/ bolo akosi pomenej. Vzdelávanie pri takomto množstve žiakov a pri väčšom množstve žiakov, ktorých podľa dnešných kritérií by sme aj vtedy nazvali nevzdelávateľní, bolo možné len za udržania si disciplíny medzi žiakmi, ktorá neraz bola udržiavaná aj za pomoci facky,  palice, vyťahania za vlasy a v prípade nedosiahnutia úspechu priamo na mieste  poznámkami do žiackej knižky,  alebo pohovormi s rodičmi. Následkom bolo druhé kolo teroru teraz už na domácej pôde. Nevzdelávateľní a menej chápaví žiaci boli donútení ďalej pokračovať minimálne na učňovských školách a dostali ako sa hovorí do ruky nejaké remeslo a po skončení školy  mal každý kto chcel pracovať  zamestnanie.

     V súčasnosti je počet žiakov v triedach obmedzený, nevzdelávateľné deti sú vyseparované do špeciálnych škôl so špeciálnymi osnovami a ich uplatnenie po skončení školy je takmer nulové. Disciplína detí v škole je mizivá a domáci teror po poznámke a pohovore s rodičom v škole  vzhľadom k dobe, v ktorej žijeme je neuskutočniteľný. Stavy žiakov v školách sú v zmysle príslušnej normy a niekde aj v zmysle znížených populačných podmienok.

    Riešenie zvýšenia počtu žiakov v triedach, ktoré niekde vzhľadom k populácii ani nemusí mať význam, ale ktoré niekde môže mať za následok aj zrušenie celých tried a dokonca škôl, či už bežných, alebo špeciálnych  je riešením ekonomicky dobrým. Dá sa podporiť, ale len za predpokladu zvýšenia disciplíny  detí, k čomu musíme prispieť hlavne mi rodičia aj objektívnym pohľadom na vyčíňanie našich detí a ich riadnou výchovou. Za predpokladu nezníženia úrovne možnosti vzdelávania  detí, ktoré majú schopnosť sa plnohodnotne bez vytvárania špeciálnych podmienok  vzdelávať tým,  že bude potrebné sa ďaleko viacej venovať tým deťom s poruchami správania a vzdelávania.  Tento problém bude pri vyššom počte takýchto detí riešiť aj za pomoci asistentov vzdelávania, hlavne v miestach s vyššou rómskou komunitou.  Preto neviem s určitosťou povedať či takéto riešenie je aj pedagogicky dobrým krokom. Hoci za starších dôb vládla medzi nami zdraví rivalita v tom kto je aký žiak a nie v tom kto je ako oblečený, aké má hry v počítači a aký má mobil.

     Všetko to určite preverí len čas. Je však veľmi zlé keď systém školstva neustále meníme, a týmto zmenám nevieme prispôsobiť napríklad ani dostatok kníh a pomôcok na výučbu.

     Nie som ani pedagóg, ktorý jediný sa môže objektívne vyjadriť k obom stránkam problému ani ekonóm ktorý sa môže vyjadriť zodpovedne k finančnej stránke veci. Vyjadril som len svoj pohľad na vec.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico bude opäť kandidovať na šéfa Smeru, s Kaliňákom útočili na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Čaplovič a Paška. Kandiduje aj Kaliňák.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?